Ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål. Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Hvordan bliver jeg låner på Aalborg Bibliotekerne?
Du er altid velkommen til at bruge biblioteket til fx at mødes, læse avis, bruge internettet eller skrive opgave. Det kræver ikke indmeldelse.
Læs om, hvordan du bliver låner
Kan jeg selv opdatere mine oplysninger - telefonnummer, adresse, mail o.l.?
Hvis du flytter, får biblioteket automatisk besked om din nye adresse, når du har fået dit nye sundhedskort. Skifter du mobilnummer eller e-mailadresse, er det vigtigt, du opdaterer oplysningerne her på siden, så vi kan kontakte dig, fx. ifm. reserveret materiale eller andet.
Du kan selv rette oplysningerne på din side, når du er logget ind.
Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min pinkode?
Du kan ændre din pinkode ved at logge ind med dit MitId, i stedet for dine loginoplysninger (cpr. + pinkode). Herefter kan du ændre din pinkode under din brugerprofil.
Har dit barn glemt sin pinkode, kan personen der oprettede barnet, selv ændre pinkode ved at logge ind med MitID på denne side.
Du få også få hjælp af personalet på dit bibliotek. Husk at medbringe sundhedskort og billedlegitimation, for at vi kan hjælpe dig.
Hvad sker der, hvis jeg taster min pinkode forkert?
Dit login blokeres i 20 minutter, hvis du taster forkert pinkode 3 gange på:
- aalborgbibliotekerne.dk
- Appen Biblioteket
- Vores selvbetjeningsautomater
- Bibliotek.dk
- Andre steder, hvor du bruger dit bibliotekslogin (fx. eReolen og lignende digitale tjenester)
Du kan stadig logge ind med MitID.
Hvad sker der, hvis jeg afleverer for sent?
Hvis du afleverer for sent, skal du betale et gebyr. Du kan aflevere på alle biblioteker og i bogbusserne, uanset hvor materialet er lånt.
Kan jeg få hjælp til at huske at aflevere materiale og hente mine reserveringer?
Ja. Du kan få servicemeddelelser fra biblioteket på forskellige måder.
Under din brugerprofil skal du indtaste den e-mailadresse, du ønsker at modtage servicemeddelelser på. Du kan også vælge at modtage servicemeddelelser i appen Biblioteket
Læs om appen 'Biblioteket' her
Vi udsender følgende servicemeddelelser:
- Når vi har fundet materialet frem til dig, og det er klar til afhentning: e-mail og besked i Biblioteket-appen
- Når der er tre dage tilbage til at hente dit materiale på reserveringshylden: e-mail og besked i Biblioteket-appen
- Når der er tre dage til du skal aflevere dit materiale på biblioteket: e-mail og besked i Biblioteket-appen
- Når afleveringsfristen på materialet er overskredet med seks dage: e-mail og besked i Biblioteket-appen
Hvis ikke du er registreret med mailadresse, modtager du kun en hjemkaldelse efter 30 dage via posten.
Hvordan betaler jeg mine gebyrer?
Du kan betale gebyrer via Aalborg Kommunes samlede betalingsløsning, Mit Betalingsoverblik, som vi linker til fra din side på aalborgbibliotekerne og i app'en Biblioteket. Vi giver altid gerne en hjælpende hånd på dit lokale bibliotek.
Kan jeg miste retten til at låne?
Ja, du kan miste retten til at låne vores materialer, hvis:
- lånt materiale gentagne gange ikke bliver afleveret
- lånt materiale afleveres i beskadiget stand
- du skylder 200 kr. eller mere i gebyrer
Hvad betyder det, at mit lånerkort er blokeret?
Hvis dit lånerkort er blokeret, kan du ikke bruge bibliotekets selvbetjeningsautomater.
Blokeringen kan skyldes:
- at du har en gæld til biblioteket, der overstiger 200 kr.
- at biblioteket har lagt en kode ind for at komme i kontakt med dig, evt. for at tjekke din mailadresse.
- at du har tastet forkert pinkode 3 gange. Ophæves efter 20 minutter.
Blokeringen kan ophæves ved, at du henvender dig på et af Aalborg Bibliotekerne i betjent åbningstid. Du skal her medbringe gyldig billedlegitimation. Ophævelse af blokering pga. gæld kræver, at hele gælden betales først.
Hvordan printer og kopierer jeg på biblioteket?
Det finder du en vejledning til her sammen med en prisliste.
Der er også vejledninger ved alle printere på vores biblioteker.
Hvordan logger jeg på hjemmesiden?
Som bruger hos Aalborg Bibliotekerne har du automatisk et login til vores hjemmeside. Du logger ind med dit cpr-nummer (eller lånerkortnummer) og den pinkode på fire cifre, du selv har valgt. Når du er logget ind på aalborgbibliotekerne.dk, kan du reservere, bestille og forny. Du kan også altid logge ind med MitID
Hvad er huskelisten, og hvordan bruger jeg den?
Materiale, du er interesseret i, kan du reservere med det samme, eller gemme i din huskeliste til en senere lejlighed. Tryk på ikonet med det lille hjerte ved det materiale, du er interesseret i. Du kan tilføje lige så mange materialer til huskelisten, som du har lyst til.
Når du er logget ind, kan du finde huskelisten øverst på hjemmesiden. Her finder du huskelisten ved at klikke på det lille hjerteikon oppe i højre hjørne.
Du kan reservere materialerne fra din huskeliste, når du har brug for dem. Klik på materialet og reservér.
Materiale, du ikke længere er interesseret i, kan du slette fra huskelisten.
Hvordan fungerer biblioteket i den ubetjente åbningstid?
I den ubetjente tid skal du bruge dit sundhedskort/lånerkort i kortlæseren ved indgangen for at komme ind ad døren. Du behøver ikke at være registreret som bruger, og der kræves ingen kode.
Bibliotekerne er videoovervåget og du skal selvfølgelig overholde reglerne også i den ubetjente åbningstid.
Hvad nu, hvis der opstår et problem i den ubetjente åbningstid?
Alle biblioteker er udstyret med en servicetelefon, som er markeret med et skilt. Løft røret, og du vil blive sat i forbindelse med en medarbejder på Hovedbiblioteket, der kan give dig råd og vejledning.
Hvor længe må jeg låne bibliotekets materialer?
Du kan normalt beholde det, du har lånt i 35 dage, men nogle af de meget populære materialer skal du aflevere allerede efter 7 eller 14 dage. Du kan se på udlånskvitteringen, og i din lånerstatus på hjemmesiden eller i appen 'Biblioteket', hvornår du skal aflevere dine materialer.
Hvordan reserverer jeg materiale?
Du kan reservere materiale, når du er logget ind på hjemmesiden eller ved at kontakte personalet i den betjente åbningstid. Du kan også selv bestille bøger og andet på bibliotek.dk, der er en fællesbase for alle danske biblioteker.
I bibliotekets "Zonen" finder du nye, aktuelle og overraskende materialer, som du kan låne enten 7 eller 14 dage; materialer fra Zonen kan ikke reserveres eller bestilles.
Hvordan sletter jeg en reservering?
Har du bestilt materiale, som du alligevel ikke får brug for, er det let at afbestille. Det gør du via dine reservationslister på aalborgbibliotekerne.dk.
Log på med dit cpr-/lånernummer og slet materialet fra din reservationsliste. Du kan også kontakte personalet på biblioteket eller via tlf. 9931 4300, hvis du får brug for hjælp med dine reserveringer.
Hvordan kan jeg forny mine lån?
Hvis materialet ikke er bestilt af en anden låner, kan du forlænge lånetiden. Det kan du gøre her på hjemmesiden.
Vær opmærksom på, at du først kan forny dine lån 7 dage før afleveringsfristen og højst to gange i løbet af udlånsperioden.
Det gælder både for almindelige lån og for fjernlån, men vær opmærksom på, at fornyelse fjernlån kan afvises af biblioteket, hvor materialet er lånt. Materialer med 7 og 14 dages lånetid kan du forlænge én gang.
Sørg derfor for at tjekke, at det lånte materiale er blevet fornyet i løbet af et par dage.
Du kan også forny hos personalet på biblioteket eller på telefon 9931 4300.
Hvorfor skal jeg vælge et fast afhentningssted?
For at vi kan bringe dine reserveringer til det lokalbibliotek, der er nærmest eller mest bekvemt for dig, skal du vælge et afhentningsbibliotek, når du reserverer materialer. Du vælger afhentningssted, når du er logget ind med dit cpr-/lånernummer og pinkode under dine oplysninger.
Når du reserverer materialer, vil du få besked om at hente dem på det bibliotek, du har valgt som dit foretrukne.
Kan jeg sætte mine reserveringer på pause, når jeg holder ferie?
Ja, det kan du, og vi bliver glade, hvis du gør det. Læs mere om pausefunktionen her
Hvad gør jeg med defekte film, lydbøger, spil og andet?
Når du afleverer defekt materiale (dvd, cd, spil), beder vi dig sætte en ”Defekt”-seddel foran kassetten/plastlommen og aflevere det som normalt.
”Defekt”-sedlen finder du ved siden af afleveringsautomaten. Skulle de være udgået, må du gerne skrive "Defekt" på en lap papir, som du lægger ved.
Så vil materialet blive taget fra og sendt til reparation/rensning i stedet for at blive sat tilbage på hylden.