Takster og gebyrer
Her kan du se gældende regler og satser for lånetider, gebyrer og erstatninger.
Hvis du afleverer for sent
For at så mange som muligt kan få glæde af bibliotekets tilbud, skal du aflevere materialerne til tiden. Husk at gemme afleveringskvitteringen i 6-8 uger eller indtil du kan se, at din lånerstatus er opdateret. Så du kan dokumentere, at dine lån er afleveret.
Biblioteket sender automatisk en gratis servicemeddelelse via e-mail tre dage før, lånetiden udløber. Det er dog udelukkende dit eget ansvar, at materialerne afleveres til tiden.
Gebyrtakster
Voksne fra 18 år
Voksne fra 18 år
1 - 7 dage: kr. 20,-
8 - 14 dage kr. 60,-
15 - 30 dage kr. 120,-
Efter 30 dage kr. 230,-
Har du gebyrer for 200 kr. eller derover, kan nogle selvbetjeningsfunktioner ikke benyttes, og man er udelukket fra at låne, indtil beløbet er betalt.
Hvis lånetiden overskrides med 35 dage
Hvis lånetiden overskrides med 35 dage, oprettes der automatisk en erstatningsregning på materialet. Regningerne kan ses via login på hjemmesiden, og du kan betale med det samme i "Gebyrer og erstatninger".
Børn og unge under 18 år
0 kr. Lånere under 18 bliver ikke opkrævet gebyrer ved for sen aflevering af materialer.
Der bliver fortsat indkrævet erstatning, hvis lånetiden overskrides med 35 dage eller materialet bliver beskadiget.
Hvis lånetiden overskrides med 35 dage
Hvis lånetiden overskrides med 35 dage, oprettes der automatisk en erstatningsregning på materialet. Regningerne kan ses via login på hjemmesiden, og du kan betale med det samme i "Gebyrer og erstatninger".
Ofte stillede spørgsmål om betaling, takster og gebyrer
Hvordan beregnes gebyrerne?
Gebyrerne beregnes efter udlåns- og afleveringsdato, uanset om der er lånt et eller flere materialer. Materialer med samme udlåns- og afleveringsdato, der afleveres eller fornys for sent på forskellige datoer, udløser gebyr hver gang.
Gebyrerne bliver først oprettet, når materialerne er afleveret.
Hvordan betaler jeg mit gebyr?
Alle gebyrer og erstatninger skal betales via den fælles kommunale betalingsløsning Mit Betalingsoverblik, der også er tilgængelig via din brugerprofil her på siden eller appen 'Biblioteket'.
Vi hjælper gerne med at vise dig, hvordan du betaler dine mellemværender, når du er på biblioteket.
Læs mere om, hvordan du betaler regninger fra Aalborg Kommune på aalborg.dk
Betaling via aalborgbibliotekerne.dk
- Log ind på hjemmesiden
- Vælg "Gebyrer og erstatninger" under din brugerprofil øverst til højre. Her kan du se om du har mellemværende.
- Tryk på Gå til "Mit betalingsoverblik" for at betale.
Betaling via app'en Biblioteket
- Åbn og login i app'en Biblioteket
- Gå ind under "Mine materialer" og vælg "Mellemværender".
- Tryk på knappen "Betal" for at blive ledt videre til "Mit betalingsoverblik".
Hvornår skal jeg betale?
Når materialet (fx bogen) enten afleveres eller fornyes for sent, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld i din lånerstatus på bibliotekernes hjemmeside, i appen "Biblioteket" og på "Mit betalingsoverblik".
Du vil senere modtage en faktura i din Digitale postkasse (fx e-Boks). Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer.
Rykkergebyrer vil kun kunne ses på "Mit betalingsoverblik".
Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post eller ikke har MitID?
Hvis du er fritaget for Digital post, modtager du en faktura med posten, som kan betales, hvor du plejer at betale dine regninger.
Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?
Der kan gå op til 72 timer, før din betaling kan ses registret i bibliotekets system. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises mellemværende på "Min side", når du logger ind, selvom du lige har betalt.
Men i "Gebyrer og erstatninger" under din brugerprofil kan du dog altid se en opdateret status på dine betalinger.
Hvad med unge under 18 år?
Er du under 18 år, kan du ikke selv betale for erstatninger. Din biblioteksgæld vil fremgå under "Gebyrer og erstatninger" under din brugerprofil, men det er den person, der er tilknyttet din profil som "økonomisk ansvarlig" for dig, der skal betale mellemværendet.
Det vil sige dine forældre eller din værge. Dette gælder selvom du har MitID. Dvs. for at betale gælden skal din værge/forældre logge ind på sit eget 'Mit betalingsoverblik' med MitID.
Jeg har spørgsmål
Jeg har et spørgsmål til selve betalingen af min regning
Har du spørgsmål til rykkere og/eller brug for hjælp til betaling via betalingsportalen "Mit betalingsoverblik", kan du rette henvendelse til Aalborg Kommunes opkrævning.
Jeg har et spørgsmål til et rykkergebyr
Har du spørgsmål til rykkere og/eller brug for hjælp til betaling via betalingsportalen "Mit betalingsoverblik", kan du rette henvendelse til Aalborg Kommunes opkrævning.
Læs mere på aalborg.dk: Betal regninger fra kommunen
Jeg har et spørgsmål til årsagen til min regning
Kontakt biblioteket på
Mail: bibliotek@aalborg.dk
Telefon: 99 31 43 00